Počnite u petak: Sedam koraka da zauvek ostavite cigarete

Počnite u petak: Sedam koraka da zauvek ostavite cigarete

Rešenje za pušače koji žele da se reše ove loše navike može se sumirati u sedam koraka, tvrde stručnjaci. Pušačima je za odvikavanje važna edukacija kako da što lakše ostave cigarete, ali će pomoći i saznanje da postoje manje štetne alternative od nastavka pušenja cigareta, a koje su namenjene odraslim pušačima – istaknuto je na panelu nedavno održane onlajn konferencije za zdravlje.

Cigareta
Shutterstock

Skoro da nema čoveka koji ne zna koliko štetne posledice pušenje ima po naše zdravlje. Kada se upali cigareta, duvan sagoreva (gori) i proizvodi dim. Visoka temperatura dovodi do stvaranja više od 6000 različitih materija od kojih su mnoge štetne ili potencijalno štetne. Iako je duvanski dim opasan ne samo za pušače, već i za okolinu, procenat onih koji se zauvek reše cigareta ipak nije na zavidnom nivou. Mnogi pušači kažu da se konzumiranjem cigareta oslobađaju stresa, dok medicinski eksperti razlog za nastavak pušenja vide u nikotinu, koji nije primarni uzročnik bolesti povezanih s pušenjem, ali nije bez rizika jer izaziva zavisnost.

„Nikotin se vezuje za nikotinske receptore u centralnom nervnom sistemu i stvara osećaj zadovoljstva“ – istakla je dr Vesna Mandrapa, koja je dugi niz godina bila deo Savetovališta za odvikavanje od pušenja u Domu zdravlja u Beogradu. Ona je objasnila da je to je glavni razlog zbog kog pušači ostaju verni ovoj lošoj navici, te da kod prestanka pušenja nestaju pozitivni efekti nikotina i javljaju se simptomi njegovog nedostatka.

„Zapravo se javlja apstinencijalni sindrom – želja za cigaretom, promena raspoloženja, pad koncentracije. I upravo ovi simptomi otežavaju odvikavanje od pušenja“ – rekla je ona, dodatno objašnjavajući da je želja za cigaretom najjača u prva tri dana.

Sedam koraka do pobede

Ekspert koji je mnogima pomogao da prestanu da puše, dr Petar Borović, rekao je da je čak 85 odsto pušača ubeđeno da može da ostavi cigarete kad god hoće. „Ali kad pokušaju, vide da to baš i nije tako“ – naglasio je on i dodao da uz pomoć sedam jednostavnih koraka je moguće lako i brzo ostaviti cigarete.

Prema njegovim rečima, najpre je potrebno pronaći razloge zašto pušiti i zašto prestati, a zatim odrediti datum prestanka. „Najbolje je da to bude petak, da biste vikend posvetili sebi“ – savetuje dr Borović.

Neophodno je promeniti ishranu, pa preporučuje smanjenje unosa namirnica i napitaka koji povećavaju želju za cigaretom, i povećanje unosa voća i povrća koji je smanjuju, uz optimalnu hidrataciju. Prihvatanje dobrih navika, poput provođenja vremena sa porodicom, vežbanja, boravka u prirodi, predstavljaju korak broj tri, dok je analiza budućeg života bez cigareta korak broj četiri. Potom je potrebno sagledati zdravstvene benefite koji život bez cigareta donosi, a trebalo bi „i da zamislite koliko će porodica biti srećna“ – navodi on. Ostati nepušač i motivisati nekoga iz svoje okoline da ostavi cigarete je šesti korak, dok se poslednji odnosi na proslavljanje sopstvenog uspeha nečim što smo oduvek želeli.

Dr Borović je naglasio da je u prvih nekoliko dana ključno izbegavati pušače i naglasio da postoje i preparati na bazi nikotina koji mogu smanjiti želju za cigaretom, sugerišući da „nikotin, ako se uzima bez ostalih štetnih sastojaka koji se nalaze u duvanskom dimu, nema kancerogeno dejstvo i ima drastično smanjene štetne posledice“.

Manje štetne alternative za pušače koji ne žele da prestanu da puše

Za sve odrasle pušače koji ne prekinu sa ovom štetnom navikom, učesnica panela dr Aleksandra Ješić, stručna saradnica kompanije Filip Moris preporučuje na nauci zasnovane, manje štetne alternativne duvanske proizvode koji zagrevaju, a ne sagorevaju duvan. Konzumiranjem ovih proizvoda, kako kaže, oslobađa se aerosol, koji sadrži do 95 odsto manje štetnih materija u odnosu na duvanski dim.

„Alternativni duvanski proizvodi deo su koncepta smanjenja štete, koji pušačima nude mogućnost da izaberu manje štetnu opciju, umesto dosadašnjeg pristupa da se opredele između dve krajnosti – ostaviti pušenje ili snositi posledice“ – naglasila je ona. Dr Ješić je ukazala na istraživanje koje pokazuje da su kratkotrajni, povoljni efekti odvikavanja od pušenja uočeni šest meseci nakon prelaska sa cigareta na sistem grejanja duvana, te da su praćeni i predstavljeni u smanjenju zapaljenskih faktora, kao i incidence pojave kašlja kod upotrebe bezdimnih proizvoda.

Ipak, naglašava da ovi proizvodi nisu bez rizika i da najbolji izbor koji osoba može napraviti jeste da nikada ne počinje sa pušenjem. Za sve one koji puše, dr Ješić savetuje da se u potpunosti odreknu duvana i nikotina. „Za one koji to ne učine, postoji i treći izbor, a to je da se informišu o naučno dokazanim manje štetnim alternativama“ zaključila je Ješić.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

x Close

Like Us On Facebook

Close